Studio49
HISTORIA DE L'ORIGINAL
UN
RETRAT
L'origen de STUDIO-49 realment es troba molt abans de l'any de la fundació de la fàbrica en 1949. Carl Orff, que està unit a la història de la casa de manera inseparable, parla sobre les seves primeres experiències amb un instrument de làmines en el seu discurs d'inauguració de la fàbrica. Explicava que un mariner li havia portat un Kaffern-Klavier del Camerun, una mena de xilòfon fet amb una petita caixa de fusta rectangular amb la inscripció "10000 claus", que en el costat obert tenia 12 làmines fixades amb cordes. L'instrument es tocava amb una baqueta i tenia, segons Orff, un so sorprenentment bo. Així va descobrir un instrument adequat per al seu treball.
Des del Kaffen-Klavier fins a l'actual xilòfon hi havia un llarg camí en el desenvolupament dels instruments de làmines.
Carl Orff havia construït al costat del seu amic Karl Maendler, un conegut luthier de clavicèmbals, els primers xilòfons, imprescindibles per a les classes a la Güntherschule (l'escola que havia fundat juntament amb Dorothee Günther) i el desenvolupament de la Orff-Schulwerk (el mètode pedagògic ideat per l'aprenentatge musical). A partir de 1948 la Schulwerk, que s'havia iniciat bàsicament en els anys 20, cobrava actualitat. La ràdio de Bavaria emetia programes educatius sobre el Schulwerk i de sobte creixia la demanda dels instruments utilitzats pels nens en les transmissions radiofòniques. Karl Maendler s'havia retirat de la construcció d'instruments en acabar la guerra, per raons d'edat, i la disponibilitat d'instruments era escassa. Mitjançant Paul Müller, un deixeble de Carl Orff, va sorgir el contacte amb Klaus Becker-Ehmck, un jove estudiant de construcció de màquines, que realment se sentia més atret per l'art de la música. D'aquesta primera trobada amb el compositor Carl Orff es va desenvolupar una estreta col·laboració, acompanyada d'una amistat personal. Klaus Becker-Ehmck construí, per exemple, els primers litófonos i xilòfons cromàtics en forma de bressol per a l'estrena d'Antigone, el primer drama Grec de Carl Orff. Aquests instruments van ser creats a la pròpia casa de Klaus Becker-Ehmck. Pocs mesos després es va fundar l'empresa STUDIO 49.
Els primers anys van ser marcats per les dificultats per trobar materials adequats per a la construcció dels instruments, sobretot els de làmines. Va seguir una fase d'expansió del instrumentari existent, i correspon a les idees i conceptes de Carl Orff. La creixent demanda d'instruments va portar a la tardor de 1956 a la col·locació de la primera pedra per a una fàbrica amb espais per a fusteria, producció metal·lúrgica, pintura, muntatge, magatzems i oficines. A partir de l'any 1961, l'experiència adquirida en la construcció d'instruments de làmines va permetre la producció d'instruments professionals d'orquestra com vibràfon, marimba, xilòfon de concert i campanes tubulars.
El continu desenvolupament dels instruments, la seva creixent varietat i l'increment de l'exportació va portar a la construcció d'una nova fàbrica el 1968, actual seu de l'empresa, en arribar als seus límits el primer edifici amb més de 40 treballadors. Pocs anys després va morir el fundador Klaus Becker-Ehmck i la seva dona, que havia contribuït de manera decisiva en l'organització de l'empresa, va seguir la tradició de la casa. El patrimoni familiar actual, una empresa amb més de 80 persones, un mercat d'abast mundial i un catàleg complet d'instruments que va des de l'educació infantil fins a instruments d'orquestra professional, està portat per la segona generació, el fill del fundador Bern Becker-Ehmck.
El desafiament a la capacitat de treball artesana continua sent, després de 64 anys i malgrat tots els avenços tècnics, l'element decisiu per a instruments d'alta qualitat.
L'origen de STUDIO-49 realment es troba molt abans de l'any de la fundació de la fàbrica en 1949. Carl Orff, que està unit a la història de la casa de manera inseparable, parla sobre les seves primeres experiències amb un instrument de làmines en el seu discurs d'inauguració de la fàbrica. Explicava que un mariner li havia portat un Kaffern-Klavier del Camerun, una mena de xilòfon fet amb una petita caixa de fusta rectangular amb la inscripció "10000 claus", que en el costat obert tenia 12 làmines fixades amb cordes. L'instrument es tocava amb una baqueta i tenia, segons Orff, un so sorprenentment bo. Així va descobrir un instrument adequat per al seu treball.
Des del Kaffen-Klavier fins a l'actual xilòfon hi havia un llarg camí en el desenvolupament dels instruments de làmines.
Carl Orff havia construït al costat del seu amic Karl Maendler, un conegut luthier de clavicèmbals, els primers xilòfons, imprescindibles per a les classes a la Güntherschule (l'escola que havia fundat juntament amb Dorothee Günther) i el desenvolupament de la Orff-Schulwerk (el mètode pedagògic ideat per l'aprenentatge musical). A partir de 1948 la Schulwerk, que s'havia iniciat bàsicament en els anys 20, cobrava actualitat. La ràdio de Bavaria emetia programes educatius sobre el Schulwerk i de sobte creixia la demanda dels instruments utilitzats pels nens en les transmissions radiofòniques. Karl Maendler s'havia retirat de la construcció d'instruments en acabar la guerra, per raons d'edat, i la disponibilitat d'instruments era escassa. Mitjançant Paul Müller, un deixeble de Carl Orff, va sorgir el contacte amb Klaus Becker-Ehmck, un jove estudiant de construcció de màquines, que realment se sentia més atret per l'art de la música. D'aquesta primera trobada amb el compositor Carl Orff es va desenvolupar una estreta col·laboració, acompanyada d'una amistat personal. Klaus Becker-Ehmck construí, per exemple, els primers litófonos i xilòfons cromàtics en forma de bressol per a l'estrena d'Antigone, el primer drama Grec de Carl Orff. Aquests instruments van ser creats a la pròpia casa de Klaus Becker-Ehmck. Pocs mesos després es va fundar l'empresa STUDIO 49.
Els primers anys van ser marcats per les dificultats per trobar materials adequats per a la construcció dels instruments, sobretot els de làmines. Va seguir una fase d'expansió del instrumentari existent, i correspon a les idees i conceptes de Carl Orff. La creixent demanda d'instruments va portar a la tardor de 1956 a la col·locació de la primera pedra per a una fàbrica amb espais per a fusteria, producció metal·lúrgica, pintura, muntatge, magatzems i oficines. A partir de l'any 1961, l'experiència adquirida en la construcció d'instruments de làmines va permetre la producció d'instruments professionals d'orquestra com vibràfon, marimba, xilòfon de concert i campanes tubulars.
El continu desenvolupament dels instruments, la seva creixent varietat i l'increment de l'exportació va portar a la construcció d'una nova fàbrica el 1968, actual seu de l'empresa, en arribar als seus límits el primer edifici amb més de 40 treballadors. Pocs anys després va morir el fundador Klaus Becker-Ehmck i la seva dona, que havia contribuït de manera decisiva en l'organització de l'empresa, va seguir la tradició de la casa. El patrimoni familiar actual, una empresa amb més de 80 persones, un mercat d'abast mundial i un catàleg complet d'instruments que va des de l'educació infantil fins a instruments d'orquestra professional, està portat per la segona generació, el fill del fundador Bern Becker-Ehmck.
El desafiament a la capacitat de treball artesana continua sent, després de 64 anys i malgrat tots els avenços tècnics, l'element decisiu per a instruments d'alta qualitat.
He d'agrair a la firma STUDIO 49 la
meva descoberta del Mètode Orff-Schulwerk, així com també
la seva ajuda a la difusió d'aquest mètode a les escoles del nostre
país.
Va ser l'any 1964 en una visita a
l'estand de STUDIO 49 a la Fira de Frankfurt que el Sr. Klaus
Becker-Ehmck, propietari d'aquesta firma, em va recomanar la
adquisició de dos discs que permetien escoltar la base d'aquest
mètode i que vaig deixar escoltar a bastants mestres com Maria
Dolors Bonal, Àngel Colomer, la dominica Rosa Font i el Pare Irineu
Segarra, entre d'altres.
Vaig organitzar alguns cursets a les
escoles i el Sr. Klaus Becker-Ehmck va patrocinar el viatge del
mestre Hermann Regner de l'Orff-Institut del Mozarteum de
Salzburg per impartir també varis cursets a Barcelona.
Des de llavors, Audenis ha format
part ineludible de la història de l' Orff-Schulwerk al
nostre país introduint i important tots els materials necessaris i
contribuint a la difusió d'aquest conegut mètode pedagògic
musical.
Josep Audenis Masjuan
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada